De Frigstad D90 is een gepatenteerd ontwerp voor een semi-submersible booreenheid, speciaal ontwikkeld voor ultradiepewater-exploratie en -ontwikkeling.
In opdracht van en in nauwe samenwerking met MARIN heeft Peutz windtunnelonderzoek uitgevoerd om de wind- en stromingsbelastingen vast te stellen die relevant zijn voor de stabiliteitsbeoordeling en als invoer voor het dynamisch positioneringssysteem (DP) van het platform.
De tests zijn uitgevoerd in de atmosferische grenslaag-windtunnel van Peutz in Molenhoek (Nederland).
De windbelastingen zijn gemeten voor alle windrichtingen en voor verschillende condities:
De metingen zijn uitgevoerd volgens de specificaties van ISO 19901-1. Daarnaast zijn de stroombelastingen bepaald voor drie verschillende diepgangen in een uniforme stromingsopstelling.
Naast de wind- en stromingsproeven is een volledig turbulentieonderzoek van het helikopterdek uitgevoerd, conform de eisen uit CAP 437. De metingen vonden eveneens plaats in een atmosferische grenslaag volgens ISO 19901-1. Op basis van deze resultaten is een helikopterdek-turbulentierapport opgesteld, met tabellen en grafieken ten behoeve van de helideck-handleiding.

Om je zo goed mogelijk van dienst te zijn, maken we gebruik van cookies. Hiermee slaan we informatie op of openen we gegevens op je apparaat. Met jouw toestemming kunnen we bijvoorbeeld anonieme statistieken verzamelen over het gebruik van onze site.
Als je liever geen toestemming geeft of je voorkeuren later aanpast, is dat helemaal oké. Houd er dan wel rekening mee dat sommige onderdelen van de site mogelijk minder goed werken.