Adviceservice

Wegverkeerslawaai

Contactinformatie

Sinds de invoering van de Omgevingswet op 1 januari 2024 zijn in het Besluit kwaliteit leefomgeving geluidaandachtsgebieden rondom wegen vastgesteld. Een geluidaandachtsgebied is een planologisch gebied waarin extra aandacht wordt besteed aan de geluidbelasting van wegverkeer. De breedte van deze gebieden hangt af van het type en de omvang van de weg.

Voor rijkswegen en provinciale wegen zijn de geluidaandachtsgebieden opgenomen in het geluidregister van de Centrale Voorziening Geluidgegevens (CVGG) van het RIVM. Voor provinciale wegen geldt een overgangstermijn. Uiterlijk december 2026 moeten alle provinciale gegevens in het geluidregister zijn verwerkt.

In de vroegere Wet geluidhinder golden voor wegen binnen een woonerf en voor 30 km/u-wegen geen geluidzones. Onder de Omgevingswet hebben deze wegen nu wel een geluidaandachtsgebied van 100 meter aan weerszijden van de weg. Dit heeft invloed op de beoordeling van verkeerslawaai en de voorwaarden voor woningbouw.

Woningbouw binnen geluidaandachtsgebieden

Voor woningbouw langs wegen binnen geluidaandachtsgebieden gelden specifieke randvoorwaarden. Deze zijn bedoeld om ongewenste woonsituaties door wegverkeerslawaai te voorkomen. De eisen verschillen per situatie:

  • Bestaande of nieuwe woningen
  • Type weg zoals rijksweg, provinciale weg, waterschapsweg of gemeenteweg
  • Gemeentelijk geluidbeleid en lokale geluidsnormen

 

Buiten een geluidaandachtsgebied is woningbouw met betrekking tot geluidhinder door verkeer meestal zonder aanvullende beperkingen mogelijk.

Geluidproductieplafonds (GPP’s)

Sinds 1 juli 2012 wordt de geluidemissie van rijkswegen gereguleerd met geluidproductieplafonds. Deze wettelijke geluidsnormen zijn opgenomen in de CVGG. Ook provinciale wegen krijgen GPP’s in het register. Zolang er voor een provinciale weg nog geen GPP is vastgesteld, gelden de regels uit de Wet geluidhinder. Dit blijft zo tot uiterlijk december 2026.

Basisgeluidemissie (BGE)

Voor gemeente- of waterschapswegen kan het bevoegd gezag een basisgeluidemissie vastleggen. Hiermee wordt de maximale geluidproductie van deze wegen bepaald. De verplichting tot het vastleggen van een BGE is voorlopig uitgesteld tot een nader te bepalen datum.

Geluidberekeningen en verkeersintensiteiten

Het geluid van wegen wordt berekend volgens het Meet- en rekenvoorschrift geluid wegen, bijlage IVe van de Omgevingsregeling. De geluidbelasting is afhankelijk van:

  • Bronparameters zoals verkeersintensiteit, verdeling voertuigtypen, snelheid en wegdektype
  • Overdrachtstermen zoals afstand, geluidschermen en de aard van het tussenliggende gebied

 

Voor rijks- en provinciale wegen worden de verkeersintensiteiten uit het geluidregister van de CVGG gebruikt. Voor wegen die nog niet in het register staan, wordt uitgegaan van gegevens van de wegbeheerder voor het maatgevende jaar binnen tien jaar. Deze gegevens vormen de basis voor nauwkeurige geluidsberekeningen en de bepaling van geluidwering bij nieuwbouw.

Geluidmetingen en monitoring

Naast berekeningen voert Peutz ook geluidmetingen uit voor wegverkeerslawaai. Dit kan nodig zijn voor:

  • Langdurige monitoring van verkeersgeluid in woon- en werkgebieden
  • Bepaling van de geluidseigenschappen van wegdekken zoals asfalt
  • Onderbouwing van planologische wijzigingen of aanpassingen aan infrastructuur

 

We beschikken over geavanceerde meetapparatuur en specialistische kennis om geluidsmetingen en berekeningen conform de Omgevingswet en het Besluit kwaliteit leefomgeving uit te voeren. Hiermee ondersteunen wij overheden, projectontwikkelaars en adviesbureaus bij het waarborgen van een gezonde en stille leefomgeving, in lijn met alle geldende wet- en regelgeving. Neem voor meer informatie contact op met een van onze advseurs.

RESULTATEN MET OOG OP MORGEN

Relevante projecten