Home / Akoestiek en geluid / Infrastructuur / Wegverkeerslawaai
Home / Akoestiek en geluid / Infrastructuur / Wegverkeerslawaai
De Wet geluidhinder schrijft voor wegen geluidzones voor. De geluidzone is een planologisch aandachtsgebied. De breedte van de zones is afhankelijk van de aard en omvang van de weg: het aantal rijstroken en stedelijke of buitenstedelijke ligging. Voor woningbouw binnen zones langs wegen gelden specifieke randvoorwaarden. Hiermee worden onwenselijke woonsituaties voorkomen. Deze randvoorwaarden zijn verschillend voor bestaande en nieuwe woningen en voor binnenstedelijk en buitenstedelijk gebied. Daarnaast verschillen deze randvoorwaarden per gemeente, afhankelijk van hun geluidbeleid. Buiten de zonegrens is woningbouw e.d. wat betreft wegverkeerslawaai zonder meer mogelijk.
Voor wegen binnen een woonerf en voor wegen waarvoor een maximum snelheid van 30 km/u is vastgesteld, worden geen geluidzones voorgeschreven. Er mag namelijk worden verwacht dat laatstgenoemde wegen geen geluidsbelastingen boven de voorkeursgrenswaarde van 48 dB veroorzaken.
Sinds 1 juli 2012 wordt de geluidemissie van rijkswegen beheerst door middel van zogenoemde Geluidproductie-plafonds, die voor dat doel dienen zijn vastgesteld en vermeld in het Geluidregister rijkswegen.
De geluidbelasting vanwege wegen dient te worden berekend conform het Reken- en meetvoorschrift geluid 2012, bijlage III. De geluidbelasting nabij wegen is afhankelijk van bronparameters (intensiteiten, verdeling over lichte, middelzware en zware motorvoertuigen, snelheid en wegdektype) respectievelijk overdrachtstermen (afstand, geluidafschermende constructies, aard van het gebied tussen weg en ontvangers, enz.).
Voor de intensiteiten van rijkswegen wordt uitgegaan van de gegevens van het Geluidregister rijkswegen. Voor de intensiteiten van overige wegen wordt uitgegaan van een opgave van de wegbeheerder(s) voor het maatgevende jaar binnen een periode van tien jaar.
Peutz berekent dergelijke geluidbelastingen als onderdeel van planologische wijzigingen, aanpassing van infrastructuur en ten behoeve van het dimensioneren van de gevelgeluidwering van bijvoorbeeld nieuwbouwprojecten.
In specifieke gevallen wordt de geluidbelasting van wegen gemeten. Peutz beschikt over mogelijkheden voor langdurige geluidmonitoring nabij wegen. Ook kunnen met geluidmetingen de specifieke eigenschappen van het toegepaste asfalt worden bepaald.
Om je zo goed mogelijk van dienst te zijn, maken we gebruik van cookies. Hiermee slaan we informatie op of openen we gegevens op je apparaat. Met jouw toestemming kunnen we bijvoorbeeld anonieme statistieken verzamelen over het gebruik van onze site.
Als je liever geen toestemming geeft of je voorkeuren later aanpast, is dat helemaal oké. Houd er dan wel rekening mee dat sommige onderdelen van de site mogelijk minder goed werken.