Project

Bouwlawaai in de nacht in hartje Maastricht

Contactinformatie

PROJECTGEGEVENS

Sector

Toegepaste adviesdiensten

Voor de herontwikkeling van het voormalige V&D-gebouw aan de Grote Staat in Maastricht, het huidige project Inde Lanscroon, is door Janssen de Jong Bouw een torenkraan geplaatst op het dak van het monumentale pand. Omdat werkzaamheden overdag op deze locatie logistiek nauwelijks uitvoerbaar waren, is ervoor gekozen om de kraanopbouw in de nachtelijke uren te realiseren. Dit bracht de nodige uitdagingen met zich mee op het gebied van bouwgeluid en vergunningverlening.

Om hinder voor de omgeving te beperken, hebben wij vooraf een gedetailleerd akoestisch onderzoek uitgevoerd.

Daarbij zijn de verwachte geluidsniveaus van de verschillende fasen van de kraanmontage in kaart gebracht. Denk hierbij aan het gebruik van zware hijs- en montagematerialen, transportbewegingen en installatiewerkzaamheden. Op basis van deze analyse zijn verschillende geluidsbeperkende maatregelen genomen. Zo is gekozen voor een lichtere hamer waar technisch mogelijk, zijn rubberen matten toegepast om contactgeluid te dempen, en zijn alle assen en montagegaten vooraf optimaal gereinigd en ingevet om piekgeluiden bij montage te minimaliseren.

Daarnaast is er tijdig en zorgvuldig gecommuniceerd met omwonenden en belanghebbenden. De buurt werd actief geïnformeerd over de aard, duur en het verwachte tijdstip van de werkzaamheden, onder meer via bewonersbrieven en overleg met de gemeente Maastricht. Dankzij deze technische én communicatieve voorbereiding is op basis van de onderzoeksresultaten een maatwerkvoorschrift verleend, waarmee de nachtelijke werkzaamheden op verantwoorde wijze konden plaatsvinden.

Deze aanpak laat zien hoe specialistisch geluidsonderzoek, praktische mitigerende maatregelen en goede afstemming met de omgeving samenkomen in een zorgvuldige uitvoering van complex stedelijk bouwproces.

Projectteam

Stad Maastricht
Ontwikkelaar CBRE
Uitvoerder Janssen de Jong Bouw

MEER UITDAGINGEN

Gerelateerde projecten