Project

Trillingen afvalscheidingsinstallatie

Contactinformatie

PROJECTGEGEVENS

Opdrachtgever

Banzo

Sector

Toegepaste adviesdiensten

In 2018 is Banzo gestart met de bouw van de scheidingsinstallatie voor huishoudelijk afval bij AVR, locatie Rozenburg. Deze installatie verwerkt het huishoudelijk restafval van de steden Rotterdam, Den Haag en Utrecht. De totale capaciteit van twee lijnen bedraag 430.000 ton per jaar.

De eerste lijn is opgestart in december 2018 en de tweede lijn is in het voorjaar van 2019 in gebruik genomen. Met deze scheidingsinstallatie kunnen kunststoffen en drankenkartons uit het restafval worden teruggewonnen. Over het eerste jaar is al een scheidingsrendement van 51% behaald, met daarbij een zuiverheid van 90%.

Sinds de ingebruikname van de installatie scheidt AVR het restafval van de gemeenten Rotterdam, Barendrecht, Den Haag, Leiden en Utrecht. Vanaf 2020 zijn ook de gemeenten Den Bosch, Leiderdorp, Oegstgeest, Goeree-Overflakkee en vier Zeeuwse gemeenten gestart. De teruggewonnen plastics en drankenkartons worden gesorteerd en/of direct aangeboden bij recyclers. In het eerste jaar is 19,2 miljoen kilo plastics en drankenkarton gescheiden uit het restafval, dit staat gelijk aan een CO2-reductie van ongeveer 24.000 ton per jaar (bron: AVR).

Wat hebben wij gedaan?

De scheidingsinstallaties (trilzeven) staan opgesteld op een stalen constructie in de hal. Gebleken is dat de staalconstructie aanzienlijk trilt bij het in bedrijf zijn van de trilzeven.

Om meer inzicht te verkrijgen in de dynamische eigenschappen van de staalconstructie van de trilzeven zijn ter plaatse trillingmetingen uitgevoerd. Voor deze meting is gebruik gemaakt van een electrodynamische shaker. Deze shaker kan door aanstoting met verschillende frequenties het dynamische gedrag van de staalconstructie bepalen. Inzicht in het dynamisch gedrag is nodig ten behoeve van het bepalen van mogelijke maatregelen.

Op basis van de meetresultaten en tekeningen van de staalconstructie is een Eindige Elementen Model (EEM) van de staalconstructie opgesteld en geverifieerd. Met behulp van dit rekenmodel is het effect van mogelijke maatregelen bepaald. Hierbij is gekeken naar het toevoegen van extra massa en extra stalen balken aan de constructie. Door toepassing van deze maatregelen zijn de trilsnelheden met maar liefst een factor 10 gereduceerd.

Projectteam

MEER UITDAGINGEN

Gerelateerde projecten