Eind 2015 opende minister Schultz van Haegen de nieuwe snelweg A4 Delft – Schiedam. Opdracht was een snelweg te maken die je niet hoort, ziet of ruikt. Het tracé is op bijzondere wijze ingepast in het landschap.
De snelweg, waarover al sinds de jaren ’50 gesproken wordt, is 7 kilometer lang en moet de druk op de A13 tussen Den Haag en Rotterdam verminderen. De weg verdwijnt vanaf Delft langzaam uit het zicht doordat het tracé verdiept is aangelegd. Bij Schiedam gaat de weg een landtunnel in met een lengte van twee kilometer, waarna het tracé aansluit op het Kethelplein. Op het dak van de landtunnel tussen Schiedam en Vlaardingen wordt een groengebied met sportvelden gerealiseerd dat de twee steden verbindt. De geluidsoverlast wordt -naast de verdiepte ligging en de landtunnel- zo veel mogelijk ingeperkt door de toepassing van stil asfalt, geluidschermen en geluidabsorberend materiaal in de tunnelmonden.
Bijdrage van Peutz
Peutz adviseerde de aannemerscombinatie A4all op het gebied van geluid, luchtkwaliteit en brandveiligheid. Al in het beginstadium werd Peutz bij het ontwerp betrokken om mee te denken over de wijze waarop aan de zeer strenge geluideisen voldaan kon worden. In de ontwerp- en uitvoeringsfase begeleidde Peutz de aannemerscombinatie bij allerhande ontwerpwijzigingen en –optimalisaties.
Om je zo goed mogelijk van dienst te zijn, maken we gebruik van cookies. Hiermee slaan we informatie op of openen we gegevens op je apparaat. Met jouw toestemming kunnen we bijvoorbeeld anonieme statistieken verzamelen over het gebruik van onze site.
Als je liever geen toestemming geeft of je voorkeuren later aanpast, is dat helemaal oké. Houd er dan wel rekening mee dat sommige onderdelen van de site mogelijk minder goed werken.