Rijtuigbranden in Rotterdamse metro

08-12-2011

In november is een periode van 1,5 jaar afgesloten waarin de brandventilatiesystemen van een aantal metrostations op de Erasmuslijn in Rotterdam getest zijn met 'live' rijtuigbranden.

Aanleiding van deze testen is een grootschalige renovatie waarbij de veiligheid van de stations verbeterd is door het aanbrengen van brandventilatiesystemen. Deze zijn nu integraal getest door brandveiligheidsspecialisten van adviesbureau Peutz.

Sinds 2009 is RET  in opdracht van de stadsregio Rotterdam bezig met de renovatie van de bestaande metrolijnen. Een belangrijk onderdeel van de renovatie betreft de verbetering van de brandveiligheid. Deze verbetering bestaat onder andere uit het aanbrengen van rook- en warmteafvoersystemen.

Een systeem van rook- en warmteafvoer heeft tot doel om in geval van brand hete rookgassen snel en effectief af te voeren. Het geheel bestaat uit ventilatoren, rookschermen en een brandmeldinstallatie. De rookschermen zijn aangebracht langs de perrons en worden bij een brand door de brandmeldinstallatie automatisch neergelaten. Ook de ventilatie wordt door de brandmeldinstallatie ingeschakeld.

Tijdens het realisatietraject is bij RET de behoefte ontstaan de gerealiseerde systemen te testen aan de praktijk. Werken de systemen wel goed samen en wordt de gewenste veiligheid geboden? Daartoe is door adviesbureau Peutz een unieke meetopstelling uitgewerkt bestaande uit een proefbrand in een dummy metrorijtuig.

In dit dummy rijtuig is, buiten de bedrijfstijden van het metroverkeer, op elk van de betreffende stations een brand gemaakt met een vermogen van ongeveer 1,5 MW. Deze brand is representatief voor de eerste groeifase van een metrobrand. Om voldoende rook te genereren is diesel gebruikt als brandstof. Tijdens de proeven is met behulp van specifiek voor dit doel ontwikkelde optische meetsystemen de rookverspreiding op verschillende plaatsen gemeten. Tevens is steeds met door de stations verspreid opgestelde camera's de rookverspreiding gevolgd en vastgelegd.

Op deze wijze is een goed beeld verkregen van de condities die op de vluchtroutes optreden tijdens een brand en welke risico's evacués kunnen lopen.

Zie ook artikel in de Cobouw.

Contactpersoon: d.denboer [at] mook.peutz.nl (David den Boer)