Begin 2010 heeft KPMG het nieuwe hoofdkantoorgebouw Langerhuize in Amstelveen betrokken, langs de rijksweg A9. Het gebouw is ontworpen door Marcel van der Schalk uit Amstelveen, die ook het interieur-ontwerp heeft gemaakt. Het gebouw heeft een omvang van circa 62.500 m² kantoorfuncties en vergaderruimten ondergebracht in 13 bouwlagen. Het gebouw bestaat uit 6 gebouwdelen die samenkomen bij 2 centrale atria.
In het gebouw zijn veel natuurlijke materialen verwerkt, zoals natuursteen vloeren en gevelpanelen, houten vloeren en plafonds, en bamboe deuren en kozijnen.
Openheid en ontmoeting
Het gebouw is open ontworpen en biedt afwisselend plek aan open kantoorconcepten en cellenkantoren. De 240 meter tussen de twee uithoeken van het gebouw kan worden doorkruist zonder ook maar één deur te openen.
Centraal gelegen ontmoetingsruimten zijn de atria, het restaurant en het grand café. Voor ontmoetingen met bezoekers is een vergadercentrum beschikbaar en een PR-zaal die ruimte biedt aan circa 400 personen.
Bijdrage van Peutz
Vanaf de eerste schetsen in 1999 tot en met de inhuizing en in gebruikname in 2010 is Peutz betrokken geweest bij dit project op het gebied van bouwfysica, akoestiek, stedebouwfysica en brandveiligheid. Zowel in de ontwerpfase alsook in de uitvoering heeft Peutz op deze onderdelen de nodige werkzaamheden verricht. Onderzocht zijn windhinder rondom het gebouw, daglichttoetreding, beschaduwing naar de omgeving, ventilatie van de parkeergarage, energieprestatie, thermisch comfort, geveldetails, brandcompartimentering, sprinklerinstallatie in de atria, ontvluchting, interne geluidisolatie, ruimteakoestiek in de open kantoorconcepten, de atria en de PR-zaal. Het plafondconcept is getest in ons akoestisch laboratorium.
Onder het gebouw bieden twee bovengrondse parkeerlagen van in totaal circa 43.000 m² plaats aan zo'n 1.600 voertuigen. De parkeergarage is natuurlijk geventileerd met roosteropeningen rondom. Met behulp van een windtunnelonderzoek zijn de drukverschillen over de gevel bepaald en is een rekenkundige onderbouwing (CFD-model) gegeven van de luchtdoorspoeling binnen de garage.