Peutz ontwerpt omroep- en ontruimingsinstallatie Abu Dhabi International Airport

14-12-2023

Op 31 oktober 2023 is de Terminal A officieel in gebruik genomen middels een ceremoniële vlucht van ‘Etihad Airways’, Etihad Airways heeft haar thuisbasis in Abu Dhabi. Vanaf 1 november 2023 is de Terminal A van Abu Dhabi International Airport open voor publiek. Vanaf 1 tot 14 november 2023 zijn de airlines gefaseerd gehuisvest in de nieuwe terminal en vanaf 14 november 2023 zijn alle 28 Airlines volledig operationeel. De terminal kan 79 vliegtuigen tegelijk afhandelen met een capaciteit van 11.000 passagiers per uur.

Onze aanpak

Vanaf 2007 is Peutz betrokken geweest bij het ontwerp van de omroep- en ontruimingsinstallatie van de grote publiekstoegankelijke gebieden, zoals de aankomst- en vertrekhal, de centrale hal en de pieren even als de local gate omroepen. Hierbij waren de enorme afmetingen een uitdaging om de spraakverstaanbaarheid goed te krijgen. De terminal heeft een oppervlakte van 742.000 m2. 

Peutz principe uit de jaren '80 nog altijd actueel

Om de akoestiek zo min mogelijk aan te spreken, is gebruik gemaakt van zuil-luidsprekers waarbij middels digitale filtering een hele smalle openingshoek kan worden gerealiseerd, ook wel Beam Steering genoemd. Door de beam steering wordt een zogenaamde lob gerealiseerd die op oorhoogte op de reizigers wordt gericht. Met dergelijke systemen kunnen afstanden tot wel 70m worden overbrugd met een gelijkmatig geluidsveld van voor tot achter. Een principe wat al sinds de jaren 80 door Peutz is ontwikkeld en toegepast op Schiphol en nog altijd actief is in Vertrekhal 3. Met dergelijke systemen komt de meeste energie op het gebied waar het nodig is (bij de reizigers) en gaat er zo min mogelijk energie naar het plafond, waardoor de nagalmtijd van de ruimte minimaal wordt aangesproken.

Steering beam
Principe van beam steering (bron Fohhn Audio)


De gehele terminal van Abu Dhabi is in 3D-getekend en er zijn simulaties uitgevoerd om de spraakverstaanbaarheid door te rekenen.
3D tekening Abu Dhabi Airport

De afstanden op Abu Dhabi zijn dusdanig groot dat de looptijd van geluid, circa 340 m/s, een potentieel risico vormt. Wanneer alle luidspreker gelijktijdig beginnen dan kunnen, vanwege de looptijd van het geluid, signalen van verder afgelegen luidsprekers voor een toehoorder als echo’s worden ervaren. Daarom is in de grote centrale hal een nulpunt gekozen. Vanaf het nulpunt richten alle luidspreker naar buiten toe, tot aan het einde van de pieren. Alle luidsprekers worden in tijd gecorrigeerd, zodat ze aansluiten op het nulpunt. Op de langste pieren zijn de verst afgelegen luidsprekers tot wel 1750 ms vertraagd ten opzichte van het nulpunt.
 Tekening Abu Dhabi Airport

De fabrikant van de geïnstalleerde luidsprekers (Fohhn) heeft naar eigen zeggen de tijdcorrecties van het Peutz ontwerp integraal overgenomen en verklaard dat het geheel naar wens werkt.