Peutz heeft voor het nieuwe kraanschip annex pijpenlegger Aegir van Heerema, en voor diverse grootschalige uitbreidingen van Huisman Equipment in Schiedam geadviseerd inzake geluid, trillingen, bouwfysica en windtechnologie.
Wij onderzoeken geluid en trillingen
Heerema heeft in 2013 kraanschip annex pijpenlegger Aegir in gebruik genomen. Wij waren vroegtijdig betrokken in de ontwerpfase van het schip om een acceptabele geluid- en trillingsituatie te realiseren.
De adviezen betroffen een akoestisch gunstige lay-out, het specificeren en controleren van geluidisolerende scheidingsconstructies, van geluidabsorberende materialen en van trillingisolererende opstellingen van machines.
Windtunnelonderzoek
Ook werd een uitgebreid windtunnelonderzoek uitgevoerd om de windbelasting op het schip vast te stellen onder verschillende windrichtingen en windsnelheden en tijdens diverse bedrijfsomstandigheden van het schip. Het windtunnelonderzoek bood Heerema de mogelijkheid om het meest optimale DP systeem (dynamic positioning) te realiseren. Windtunnelonderzoek werd ook verricht om het helicopterdeck te certificeren, met aandacht voor het veilig uitvoeren van helicopter take-off en landing operaties, rekening houdend met turbulentie en hoge temperatuur van rookgassen. Bij de oplevering zijn controlemetingen uitgevoerd.
Huisman Equipment
Op de foto ligt de Aegir aan de kade bij Huisman Equipment in Schiedam. Voor dat bedrijf hebben wij diverse grootschalige uitbreidingen begeleid qua milieu en bouwfysica. De hoge bedrijfshal, bedoeld om de door Huisman Equipment zelf ontwikkelde kranen en boortorens te bouwen, is op schaal uitgebreid in de windtunnel van Peutz onderzocht op windbelasting en windhinder.