Na onderhoudssessies aan vliegtuigmotoren schrijven protocollen voor dat nadien met de motoren wordt proefgedraaid. Tijdens proefdraaien wordt veel geluid geproduceerd. Om het geluid in de (woon)omgeving te beperken zijn sommige proefdraaiplaatsen ingericht met een geluidscherm. De geluidbelasting bij woningen achter het geluidscherm is dan in vergunningen vastgelegd.
Bijdrage van Peutz
Op Schiphol-Oost is de afgeschermde proefdraaiplaats bij hangar 11/12 van KLM Engineering & Maintenance in gebruik. Aan de overzijde van de Ringvaart bevinden zich woningen. In de vergunning is ook vastgelegd dat per proefdraaibeurt het geluidniveau bij de woning wordt geregistreerd. Dit wordt rekentechnisch gedaan op basis van het vliegtuigtype, de opstelpositie van het vliegtuig op het platform, het aantal motoren waarmee is proefgedraaid, de proefdraaiduur en de powersetting van de motoren tijdens het proefdraaien. Met die parameters kunnen directe immissiemetingen per vliegtuigtype worden op- en afgeschaald naar de feitelijke proefdraaibeurt van dat vliegtuigtype. Ten behoeve daarvan zijn in het verleden directe immissiemetingen bij woningen aan diverse vliegtuigtypen verricht.
Omdat continue vlootvernieuwing plaatsvindt, moeten ook steeds nieuwe vliegtuigen worden bemeten, zoals recent de Boeing B777-300ER. Vaak worden dan ook metingen op het platform zelf uitgevoerd, ter vaststelling van de onafgeschermde bronsterkte in de diverse richtingen.
Een alternatieve methode is relatieve inschaling van vliegtuigtypen op basis van ICAO certificatiegegevens in EPNdB (laterale/sideline positie).