Wet- en regelgeving geluid: blik op de toekomst

10-04-2013

De wet- en regelgeving over geluid is in beweging. Welke kant het op gaat staat in de brief van 28 maart 2013 van staatssecretaris Mansveld, waarin richting wordt gegeven aan Swung-2.

Onder de naam Swung (Samen Werken aan de Uitvoering van Nieuw Geluidbeleid) wordt door de rijksoverheid al jaren aan de Wet geluidhinder met bijbehorende regelgeving gesleuteld. Swung-1 gaat over onder meer geluidproductieplafonds (GPP's) van rijkswegen en hoofdrailwegen en is per juli 2012 in werking getreden. In de brief van 28 maart 2013 van mevrouw Mansveld, staatssecretaris van Infrastructuur & Milieu, aan de voorzitter van de Tweede Kamer worden beleidskeuzes aangegeven voor Swung-2.

Veranderingen onder Swung-2

Swung-2 gaat onder meer over geluid van provinciale en gemeentelijke wegen en industrieterreinen, en over (de bouw van) geluidgevoelige gebouwen nabij Wgh-geluidbronnen. De belangrijkste veranderingen zijn de volgende.

- rijkswegen en spoorwegen

Voor woningen nabij rijkswegen zal de maximale waarde uit de Wet milieubeheer worden gewijzigd in 60 dB, dat is nu nog 55 dB. Waarden van 58, 59 of 60 dB zullen alleen na door de gemeenteraad vastgesteld geluidbeleid kunnen worden toegekend. Voor woningen nabij spoorwegen zal de maximale waarde uit de Wet milieubeheer worden gewijzigd in 65 dB, dat is nu nog 70 dB. De gemeenteraad zal nog 10 jaar lang er voor kunnen kiezen om het huidige regime toe te passen, dus waarden tot en met 70 dB. Vervangende nieuwbouw en gebruik van de 'dove' gevel zullen zowel voor geluid van wegen als van spoorwegen mogelijk blijven.

- provinciale en gemeentelijke wegen

Voor provinciale wegen zal een stelsel van GPP's worden opgezet, vergelijkbaar met het stelsel dat voor rijkswegen al geldt. Voor gemeentelijke wegen komt er geen stelsel van GPP's, maar zal een systeem met vijfjaarlijkse monitoring van de verkeersintensiteit worden opgezet. Bij (dreigende) knelpunten zal de gemeente moeten beslissen over het treffen van maatregelen. Bij deze bestuurlijke afweging zullen zowel technische mogelijkheden als financiële doelmatigheid een rol kunnen spelen.

- hogere waarde procedure vervalt

Voor ontwikkeling van woningen zal de aparte procedure op grond van de Wet geluidhinder om een hogere waarde toe te staan, vervallen. De geluidtoetsing zal in de ruimtelijke besluitvorming worden opgenomen, dus in de toekomstige Omgevingswet. Grootschalige ontwikkelingen zullen vooraf op geluid vanwege wegverkeer dienen te worden getoetst. Daarmee wordt voorkomen dat een ontwikkeling in de ene gemeente kan leiden tot een geluidprobleem op wegen in een naburige gemeente. Dit zal min of meer in analogie zijn met de bestaande regelgeving voor luchtkwaliteit. Daarbij zal ook voor geluid een 'niet in betekenende mate' criterium worden toegepast, waarbinnen (uitgebreid) onderzoek niet nodig is.

- industrieterreinen

Voor industrieterreinen zal toetsing van de geluidniveaus op de grens van de geluidzone en bij woningen in de geluidzone vervallen. In plaats daarvan zal worden getoetst op strategisch gekozen referentiepunten. Voor nieuwe woningen zal worden uitgegaan van de emissie van het industrieterrein op basis van de toegestane geluidniveaus op de referentiepunten. Ook voor industrieterreinen zal de grootheid Lden worden gehanteerd. Daarnaast zullen voor industrieterreinen ook grenswaarden aan de grootheid Lnight worden gesteld, ter voorkoming van slaapverstoring. De akoestische regelgeving voor industrieterreinen zal volledig in de ruimtelijke regelgeving worden opgenomen, dus in de toekomstige Omgevingswet. De hogere waarde procedure op grond van de Wet geluidhinder zal vervallen. Met een akoestisch inrichtingsplan zal de vestiging van bedrijven worden gereguleerd. Dat akoestisch inrichtingsplan zal deel zijn van het integrale omgevingsplan op grond van de toekomstige Omgevingswet.

Crisis- en herstelwet verlengd

De geldingsduur van de Crisis- en herstelwet is onlangs verlengd van 2014 naar 2017. Voor projecten die onder deze wet vallen blijven de procedurele verkortingen uit die wet dus van kracht. Die verkortingen zullen ook in de toekomstige Omgevingswet worden opgenomen en op die manier permanent worden gemaakt. De mogelijkheden uit de Crisis- en herstelwet voor transitie van industrieterrein naar andersoortig gebied zullen blijven bestaan.

Trillingen en cumulatie later

Voor het opstellen van een normgevend kader voor trillingen is meer tijd nodig dan eerder voorzien, zo geeft de staatssecretaris aan. De Tweede Kamer zal medio 2014 worden geïnformeerd over de mogelijkheden voor en de effecten van eventuele normering voor trillingen. Hoe met cumulatie van geluid vanwege verschillende geluidbronnen omgegaan zal gaan worden, wordt nog overwogen.

Nog niet zo ver

Het is de bedoeling om de wijzigingen in het geluidbeleid op te nemen in de toekomstige Omgevingswet. Swung-2 zal dus niet worden geïmplementeerd door de Wet geluidhinder, de Wet milieubeheer en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht aan te passen. Aangezien de Omgevingswet niet voor 2017 van kracht zal zijn, duurt het nog wel even voordat de wijzigingen van kracht worden.

Contactpersoon: d.suverkropp [at] peutz.nl (subject: nieuwsbericht%20swung-2%20op%20de%20website%20van%20Peutz) (David Suverkropp)