Om de verbreding van de A1 mogelijk te maken, moet de spoorbrug bij Muiderberg vervangen worden door een langer exemplaar. In de nacht van 6 op 7 mei 2016 is het stalen gedeelte van de nieuwe spoorbrug naast de bestaande brug geplaatst. Peutz verrichtte onderzoek naar de te verwachten geluidafstraling van de nieuwe brug.
De nieuwe brug is 255 meter lang en overspant zonder tussensteunpunten 16 rijstroken van de A1 (2×5 rijstroken, 2 wisselstroken, 2 vluchtstroken en 2 in- en uitvoegstroken). De oude spoorbrug was niet lang genoeg om die afstand te overbruggen. Een nieuwe boogbrug van staal en beton bleek hiervoor het meest geschikt.
Knap staaltje werk
De drukke snelweg werd 6 mei 2016 om 20.00 uur afgesloten in beide richtingen. Het 8400 ton wegende gevaarte moest 400 meter verplaatst worden van een plek naast de snelweg, over de snelweg heen. Om iets voor 03.00 uur op 7 mei 2016 was de brug op de juiste plek. Via de deze link is een time laps te zien van het verrijden van de brug, waar maar liefst 976 wielen aan te pas kwamen.
Nog niet klaar
Na de verplaatsingsoperatie is er nog maanden werk aan de nieuwe spoorbrug. Zo wordt er onder meer nog beton gestort op de brug. Dat kon niet eerder, omdat de brug dan te zwaar zou zijn om die nog te verplaatsen. Eind augustus 2016 wordt de oude spoorbrug gesloopt en de kant-en-klare nieuwe spoorbrug op z’n plaats geschoven en aangesloten op het bestaande spoor.
Wat deden wij?
Wij adviseerden over akoestische optimalisatie van het ontwerp. Wij onderzochten op basis van een EEM rekenmodel de trillingresponsie en het afgestraalde geluidvermogen van de brug. Om een zo groot mogelijke zekerheid over de resultaten te krijgen verrichtten wij metingen aan een vergelijkbare brug, zodat we ons rekenmodel konden valideren.
Contactpersoon: t.weekenstro [at] peutz.nl (subject: %5Bwebsite%5D%20Spoorbrug%20A1%20Muiderberg) (Tim Weekenstro)