Luchtstroming in lijnfilterspoel van dubbeldekkertrein

09-02-2016

Een Verlengd Inter Regio Materieel VIRM (beter bekend als dubbeldekker) heeft voor het filteren van hoogspanningspieken een zogenaamd lijnfilterspoel. Nedtrain gaat voor een groot deel van de rijtuigen de spoelen vervangen en heeft door Peutz de luchtstroming door de spoel laten onderzoeken.

Rijdende trein

De luchtstroming in een lijnfilterspoel is van belang voor het afvoeren van warmte die wordt opgewekt doordat hoogspanningspieken worden gesmoord in de spoel. Hoogspanningspieken treden op bij de tractie en het regeneratief remmen van een treinstel. Wanneer de spoel te warm zou worden dan degenereert het spoeloppervlak waardoor eerder doorslag van een spoel kan ontstaan.  In algemene zin geldt: hoe beter de luchtstroming in de spoel, hoe beter de warmte afgevoerd kan worden. Met behulp van een 24 tal snelheidssensoren geplaatst in de spoelsleuven van een één op één schaalmodel is in een rijdende trein bij verschillende snelheden de doorspoeling onderzocht. Deze metingen zijn tevens geverifieerd met drukmetingen rondom de spoel en luchtdebietmetingen bij een stilstaande trein.

Custom made snelheidsmeters

De voor dit onderzoek gebruikte snelheidssensoren zijn door Peutz zelf gemodificeerd en gekalibreerd. Vergelijkbare sensoren worden door Peutz al tientallen jaren gebruikt, onder meer in onze windtunnel, en blijken zeer nauwkeurig en betrouwbaar. Vanwege de geringe afmeting van de sensoren van 3 mm is de verstoring van de luchtstroming in de spoelsleuven verwaarloosbaar klein.