Op 3 oktober 2017 werd de Staatsoper Unter den Linden in Berlijn feestelijk heropend met de uitvoering van 'fragmenten uit Faust' van Robert Schumann. Hoe de akoestiek zou gaan uitpakken in deze vernieuwde zaal is een belangrijke vraag en wordt nauwlettend gevolgd.
Voor een goede akoestiek is een intensieve samenwerking tussen architecten, musici en akoestici belangrijk vanaf het begin van het ontwerp tot en met de oplevering.
Vanaf het begin van het ontwerp, medio 2010, werkten architectenbureau Hg Merz en bureau Peutz nauw samen. De complexe doelstellingen van de opgaaf zijn onder meer: meer comfort voor bezoekers, geoptimaliseerde theaterlogistiek en een duidelijke verbetering van de akoestiek voor de luisteraar en voor de musici. In het ontwerp wordt rekening gehouden met zo veel mogelijk behoud van de oorspronkelijke plannen van de architect Knobelsdorff uit de 18e eeuw, evenals met zo veel mogelijk behoud van de Paulick implementatie uit de vijftiger jaren.
De akoestiek in een zaal is nauw verwant aan het volume, daar dit directe invloed heeft op de nagalmtijd en de luidheid. Het volume is verhoogd door het plafond te verhogen. Door dit verhoogde volume boven de gangen op de 3e verdieping uit te breiden, wordt een 'nagalmgalerij' gecreëerd. Het volume is met ca. 45% verhoogd en de nagalmtijd verlengd van 1,1 s tot 1,6 s. In de uitvoeringsfase is de kwaliteit van diverse bouwelementen, zoals de netconstructie van de nagalmgalerij, de wandbekleding en de stoelen, geverifieerd en geoptimaliseerd in het akoestisch laboratorium van Peutz.
De repetities voorafgaand aan de opening leveren al een eerste beeld. De unanieme mening van de muzikanten: een onvergelijkbaar goede akoestiek.
Vaste dirigent Daniel Barenboim roemt de door Peutz ontworpen akoestiek van de vernieuwde Operazaal. Hij is verbaasd omdat alles uitmuntend klonk en hij beschrijft de zaal als akoestisch ideaal.
Pers:
- Saarbrückener Zeitung: Barenboim rühmt den Klang
- Zeit online: Hightech in preußischem Rokoko
- Nordwest Zeitung: Ein "Präludium" zur Wiedereröffnung
- Berliner Morgenpost: Staatsoper nach sieben Jahren Umbauzeit vor Wiedereröffnung
- New York Times: Staatsoper Berlin Finally Reopens