Central Post

 

Naast het nieuwe Rotterdam Centraal is het gemeentelijk monument Central Post herontwikkeld als onderdeel van het Rotterdam Central District, het nieuwe 24-uurs gebied van Rotterdam. Het voormalige post-expeditieknooppunt, ontworpen door de broers Kraaijvanger begin jaren 50, bestaat uit een (semi)openbare plint van twee bouwlagen met leisurefuncties (o.a. een sportschool). Daarboven zijn twaalf bouwlagen met hoogwaardige kantoorruimte gerealiseerd voor een diversiteit aan huurders. Daarnaast is het gebouw voorzien van een tweelaags ondergrondse parkeergarage en een parkeervoorziening aan de achterzijde van het gebouw onder het voormalige perron.

Duurzaam monument

Met de renovatie is het duurzaamste monument van Nederland gerealiseerd. Het gebouw heeft een GreenCalc-score label A met een Milieu Index Gebouw (MIG) van 252. De belangrijke duurzaamheids­maatregelen voor het gebouw zijn onder andere het moderniseren van de bestaande gevel, restauratie en vernieuwing van de kozijnen, hoogwaardig thermisch isolerend en zonwerend glas inclusief extra binnenpui, hoogwaardige isolatie, hergebruik bestaande draagconstructie, gevels, trappenhuizen en liftschachten, aansluiting op de stadsverwarming met restwarmte, daglichtafhankelijke en energiezuinige verlichting in de kantoorzones. In september 2011 heeft het project de Award Duurzame Architectuur gewonnen.

Complexe en veelzijdige renovatie

Het project Central Post betreft een complexe en veelzijdige renovatie waarbij Peutz sinds 2004 als een van de eersten betrokken is geweest bij het formuleren van de voornaamste uitgangspunten op gebouwniveau. Naast bovengenoemde duurzaamheidsaspecten is gewerkt aan de randvoorwaarden van het installatie- en brandveiligheidsconcept waarbij rekening is gehouden met de risicovolle ligging aan het spoor. Met de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond is intensief overleg gevoerd om de risico's ten aanzien van externe veiligheid op gebouwniveau te reduceren. In de ondergrondse parkeergarage, die evenals de rest van het gebouw gesprinklerd is, zijn bijzondere maatregelen genomen om de brandveiligheid verder te vergroten.

De belangrijkste ontwerpopgave in dit project was de toevoeging van de extra verdiepingsvloeren. Met de toevoeging van de extra verdiepingen is het gebruiksoppervlakte bijna verdubbeld waardoor meer mensen in het gebouw gehuisvest kunnen worden. Door slim gebruik te maken van het bestaande gebouw en de vrije indeling van de verdiepingsvloeren is het gelukt om, met beperkte toevoeging van brandwerende constructies, te kunnen voldoen aan de nieuwbouweisen ten aanzien van brandveiligheid en ontvluchting.

Vanwege de beperkte oorspronkelijke verdiepingshoogte was het een bijzondere ontwerpopgave om een tussenvloer te ontwikkelen die voldeed aan de constructieve, brandtechnische en akoestische eisen. Daarnaast moest ook het installatieconcept hierop worden afgestemd. Uiteindelijk is gekozen voor een Slimline vloersysteem die tevens als computervloer dient. Een uitgekiend installatieconcept met vijf centraal gelegen schachten resulteert in beperkte afmetingen van installaties onder het plafond waardoor de hoogte van het uiteindelijke vloer/plafondpakket geminimaliseerd is.

Advisering huurders

Binnen de monumentale kaders is met de ontwikkelaar LSI en de huurders gezocht naar een bouwfysisch en akoestisch comfortabele en veilige inpassing van de nieuwe gebruikers. Peutz is actief bij het project betrokken gebleven tot na oplevering van het casco en adviseert huurders bij de realisatie van het interieur.

Opdrachtgever
LSI project investment nv
Stad
Rotterdam
Land
Nederland