Voor het bedrijfsleven is lawaaibeheersing een cruciale factor als het gaat om uitbreiding van activiteiten. Om overschrijding van geluidzonegrenzen ongedaan te maken is het zaak geluidreductie gezamenlijk aan te pakken.
In het blad 'Industrial Insights' geeft Ferry Koopmans van Peutz zijn kijk op lawaaibeheersing en geluidmonitoringsystemen. Dat laatste wordt inmiddels steeds vaker verplicht gesteld door het bevoegd gezag. Niet alleen bij muziekevenementen, maar ook in de industrie wanneer sprake is van zeer onregelmatige geluidbelasting. De ontwikkeling van betaalbare sensortechnologie speelt daarin een belangrijke rol.
Geluidreductieplan nodig
De grotere industrieterreinen in Nederland hebben in het kader van de Wet geluidhinder een zonegrens van 50 dB(A). De laatste jaren zijn veel problemen gerezen over het overschrijden van zonegrenzen waardoor op veel terreinen geen verdere ontwikkeling kon plaatsvinden. De crisis en herstelwet heeft er nog wel voor gezorgd dat de zonegrens gedurende een termijn van vijf jaar overschreden mag worden. De voorwaarde is echter dat een geluidreductieplan wordt opgesteld waarin staat hoe de overschrijding binnen deze vijf jaar wordt opgeheven.
Ernstige zorgen
Als adviseurs maken wij mee dat bedrijven op industrieterreinen voor zichzelf gaan. Dat kun je ze op zich niet kwalijk nemen, maar het is belangrijk dat bedrijven deze problematiek gezamenlijk proberen op te lossen. De geluidbelasting op de zonegrens is immers een gemeenschappelijke geluidbelasting. Bedrijven moeten zich dus verenigen en met de overheid in overleg gaan over het reductieplan. Gebeurt dat niet, dan moet men zich ernstig zorgen gaan maken.
SWUNG-2 biedt mogelijk verlichting
Er ligt iets meer geluidsruimte in het verschiet als de nieuwe geluidsmaat Lden wordt ingevoerd als onderdeel van het Swung-2 programma. Bedrijven moeten er alert op zijn dat het bevoegde gezag de extra geluidsruimte niet gaat afnemen. Die discussie loopt nog volop en biedt een reden te meer tijdig in overleg te gaan met de overheid.
Lees hier het hele artikel (pdf).
Contactpersoon: f.koopmans [at] mook.peutz.nl (Ferry Koopmans)