Het zal dit weekend weinig mensen zijn ontgaan: de Noord/Zuidlijn (NZL) in Amsterdam is officieel geopend. De aanleg van de NZL mag dan lang geduurd hebben, het heeft wel bijgedragen tot een uitgekiend veiligheidssysteem voor deze metrolijn. Daar zit heel wat denkwerk in en er zijn duizenden tests uitgevoerd om alle onderdelen en hun samenhang uit-en-ter-na te checken. Die samenhang is wat de NZL uniek maakt.
Brandveiligheid
De veiligheid van de reizigers is integraal aangepakt, met brandveiligheid als een van de onderdelen. Dat begint met de inrichting. In de stations zijn alleen brandwerende materialen gebruikt, er zijn geen winkels op de perrons en de prullenbakken zijn zelfdovend. Ook de metrostellen zijn ingericht met moeilijk brandbare materialen en voorzien van brandmelders die in contact staan met ‘de centrale’. Daar komt alles samen: de ontruimingsinstallatie, de rook- en warmteafvoer, de overdrukinstallaties voor de vluchtroutes, de noodverlichting, de noodstroomvoorziening, de meldingen naar hulpdiensten, enz., enz. Ook niet-technische zaken maken deel uit van het veiligheidsproject, zoals de opleiding van veiligheidsfunctionarissen en het vaststellen van protocollen en richtlijnen. Dat is van tevoren zo uitgestippeld door Witteveen+Bos, en vervolgens door verschillende aannemers en leveranciers ingevuld.
Advisering door Peutz
Aan het eind van de rit moesten die losse eindjes weer aan elkaar geknoopt worden. In het team dat daarvoor verantwoordelijk was, heeft Peutz de brandveiligheid voor zijn rekening genomen en de borging en certificering van de betreffende systemen verzorgd.
Contact: j.wijnia [at] peutz.nl (Jaap Wijnia)