De verlengde Crisis- en herstelwet (Chw) is met ingang van 24 april 2013 in werking getreden. Met de Chw worden enkele verbeteringen doorgevoerd om lasten te verminderen, meer flexibiliteit te krijgen in de besluitvorming en praktische problemen weg te nemen.
Onlosmakelijkheid
Met de komst van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) in 2010 was het een vereiste geworden dat onlosmakelijk samenhangende activiteiten in één keer (eventueel gefaseerd) moesten worden aangevraagd. In de praktijk is gebleken dat deze eisen aan onlosmakelijke samenhang onnodig beperkend werken.
Met de verlengde Chw wordt planologisch strijdig gebruik niet meer onlosmakelijk verbonden met bouwactiviteit. De verlengde Chw maakt het nu (op basis van artikel 2.5a van de Wabo) wel (weer) mogelijk om voor bijvoorbeeld een woningbouwproject een omgevingsvergunning voor planologisch strijdig gebruik aan te vragen ook al is het planologisch strijdig gebruik onlosmakelijk verbonden met een bouwactiviteit. Vervolgens kan er begonnen worden met het bouwrijp maken van gronden danwel het door diverse initiatiefnemers aanvragen van omgevingsvergunningen voor het bouwen.
Houdbaarheid onderzoeksgegevens
Een andere zogenoemde “quick win” die ook meteen wordt ingevoerd betreft het opnemen van het toepassingsbereik van de regeling voor houdbaarheid van onderzoeksgegevens. Het bevoegd gezag kan zich (conform artikel 13.5 van de Wet milieubeheer) in ieder geval baseren op gegevens en onderzoeken die niet ouder zijn dan twee jaar . Hiermee wordt voorkomen dat tussen een ontwerpbesluit en een definitief besluit onderzoeken moeten worden geactualiseerd.
Tijdelijke afwijking van bestemmingsplan
Een klein deel van de wet treedt op een later moment in werking, tegelijkertijd met een Algemene maatregel van Bestuur ter uitwerking van enkele artikelen uit de wet, te weten:
- Voornemen is om het langer dan 5 jaar (tijdelijk) afgewijken van het bestemmingsplan mogelijk te maken. In artikel 4 van bijlage II bij het Bor zal naar verwachting voor het tijdelijke planologische afwijken een termijn van maximaal tien jaar worden opgenomen.
- De uitgebreide procedure (van 26 weken met de mogelijkheid deze te verlengen met 6 weken) voor een tijdelijke afwijking van het bestemmingsplan zal hoogstwaarschijnlijk wordenafgeschaft
De lengte van deze procedure en het feit dat op dit moment maximaal 5 jaar mag worden afgeweken wordt in de praktijk vaak als belemmerend ervaren (denk bijvoorbeeld aan tijdelijke wijzigingen van het gebruik van leegstaande kantoren). Op basis van artikel 4 van bijlage II van het Bor zullen tijdelijke afwijkingen tot maximaal tien jaar als 'kruimelgeval' worden beschouwd en zal een reguliere procedure termijn van 8 weken voor een tijdelijke afwijking volstaan.
Duurzaam herstel economie
De Chw is gericht op de versnelling van ruimtelijke projecten, teneinde de economische crisis en haar gevolgen te bestrijden en een goed en duurzaam herstel van de economische structuur van Nederland te bevorderen. De wet, die dateert uit 2010, zal in elk geval tot 2017 blijven. Dan zal naar verwachting de Omgevingswet, die een heleboel andere wetten vervangt, in werking treden.
Voor meer informatie: k.vandernat [at] peutz.nl (subject: nieuwsbericht%20website%20Chw) (Koen van der Nat)