Het Reken- en meetvoorschrift geluid 2012 (RMG2012) is op 20 mei 2014 gewijzigd. De wijziging is bedoeld om belemmeringen voor woningbouwplannen weg te nemen, door een verruiming van de aftrek bij wegen met een snelheid vanaf 70 km/uur. Ook wijzigt de zogenaamde 'stille banden' aftrek.
Tijdelijke wijziging - tot juli 2018
Artikel 3.4 wordt zodanig gewijzigd dat voor wegen waar de representatieve snelheid voor lichte motorvoertuigen 70 km/uur of meer bedraagt, de aftrek op basis van artikel 110g Wgh (art. 3.4, lid 1) als volgt bedraagt: 4 dB voor situaties waarin de geluidbelasting zonder aftrek ex artikel 110g Wgh 57 dB is; 3 dB voor situaties waarin de geluidbelasting zonder aftrek ex artikel 110g Wgh 56 dB is; 2 dB voor andere waarden van de geluidbelasting. Deze wijziging geldt vanaf 21 mei 2014 tot 1 juli 2018. Bij wegen met een andere representatieve snelheid (lager dan 70 km/uur) blijft de aftrek ongewijzigd.
Waarom deze wijziging?
De achtergrond voor deze tijdelijke wijziging is als volgt. Met de invoering in 2012 van het nieuwe RMG2012 worden - ook met de 'stille banden aftrek' - in veel situaties 1 tot 2 dB hogere geluidbelastingen berekend voor wegen met een snelheid vanaf 70 km/uur. Nieuwbouw van woningen wordt daardoor extra beperkt. Echter, de verwachting is dat met de invoering van Swung-2 de maximale waarde voor woningbouw langs dergelijke wegen wordt verruimd. Dit zal in veel gevallen genoemde extra belemmering voor woningbouwplannen opheffen. Gezien het tijdelijke karakter van die extra belemmering is aanpassing van de aftrek ex artikel 110g Wgh wenselijk geacht voor wegen met een snelheid vanaf 70 km/uur.
Ook is geregeld dat de gewijzigde aftrek niet leidt tot een andere beoordeling van de berekening van het verschil tussen twee geluidbelastingen. De verschilberekening speelt bijvoorbeeld bij reconstructies van wegen. In het derde lid van artikel 3.4 is namelijk gesteld dat voor het bepalen van een verschil in geluidbelasting er geen aftrek wordt gehanteerd.
Verlaagde wegdekcorrectie
Anticiperend op het effect van de invoering van stillere banden en strengere geluideisen aan voertuigen is in artikel 3.5 de wegdekcorrectie met 1 dB of 2 dB verlaagd. Ook voor wegdektype DAB wordt daarmee een wegdekcorrectie van -2 dB toegepast, een en ander in afwijking van bijlage III (Staatscourant jaargang 2014, nr. 10330).
Contactpersoon: j.oostdijk [at] peutz.nl (subject: %5Bwebsite%5D%20gewijzigd%20RMG%202012) (John Oostdijk)