CFD onderzoek LNG verspreiding Heerema NSCV

22-07-2015

Voor het NSCV (New Semisubmersible Crane Vessel) van Heerema Marine Contractors is een CFD onderzoek uitgevoerd naar LNG verspreiding. Dit kraanschip is op dit moment in aanbouw en krijgt vier dual-fuel motoren (diesel of het milieuvriendelijker LNG). Het onderzoek richt zich op het afblazen van LNG in geval van te hoog oplopende druk in de tanks en op de gevolgen van een mogelijk incident bij het bunkeren.

Voor de simulatie van een incident bij het bunkeren is berekend wat de LNG concentraties en de temperaturen worden in de bunkerruimte. Tevens is berekend wat de laagst mogelijke temperatuur wordt van het staal van de scheepshuid net onder bunkerruimte, dit om de structurele integriteit van de constructie te waarborgen. De opvangvoorzieningen in de bunkerruimte zijn geoptimaliseerd en er wordt lokaal thermische isolatie op de scheepshuid aangebracht alsmede een watermistsysteem.

Voor het afblazen van LNG bij te hoge druk in de tanks is een hoge schoorsteen aangebracht op de accommodatie. Deze is zo ontworpen en geprojecteerd, in combinatie met een goed protocol voor het afblazen, dat er op het dek of rond het logiesgebouw geen gevaarlijke LNG concentraties zullen optreden.

Contactpersonen: m.vanuffelen [at] peutz.nl (subject: CFD%20onderzoek%20LNG%20verspreiding%20Heerema%20NSCV) (Marcel van Uffelen) en n.moonen [at] peutz.nl (subject: CFD%20onderzoek%20LNG%20verspreiding%20Heerema%20NSCV) (Niels Moonen)