Update kentallen geluidemissie vrachtwagens op bedrijfsterreinen

28-03-2019

In 1999, 2008 en 2018 heeft Peutz onderzoek gedaan naar de geluidemissie van langzaam rijdende vrachtwagens. Op basis van deze onderzoeken zijn kentallen afgeleid die landelijk breed worden toegepast in onderzoeken naar het geluid in de omgeving. De resultaten van het onderzoek uit 2018 en de nieuwste kentallen zijn nu gepubliceerd in het vakblad 'Geluid'. In het onderzoek zijn ook alternatieve aandrijftechnieken zoals elektrisch aangedreven en LNG voertuigen meegenomen.

De voertuigtechniek is de afgelopen jaren verder ontwikkeld onder andere als gevolg van aangescherpte emissie-eisen ter bevordering van de luchtkwaliteit. Daarnaast zijn alternatieve aandrijftechnieken in opkomst zoals hybride vrachtwagens, elektrisch aangedreven en LNG voertuigen om de CO2 uitstoot te verminderen.

In het onderzoek zijn honderden geluidmetingen in de praktijk verricht op het terreinen van diverse soorten bedrijven. Uit het onderzoek blijkt onder andere dat dieselvrachtwagens anno 2018 circa 2 dB(A) stiller zijn dan dieselvrachtwagens uit 1999 en 2008. Alternatieve aandrijftechnieken blijken ook een grote invloed te hebben op de geluidemissie. Elektrische vrachtwagens blijken circa 5 dB(A) stiller te zijn dan reguliere dieselvrachtwagens.

Advisering door Peutz

Bij vrijwel alle bedrijven wordt in een akoestisch onderzoek de geluidemissie van het rijden van vrachtwagens op het bedrijfsterrein meegenomen. Eenduidige en onderbouwde emissie-gegevens zijn hierbij cruciaal om onnodige discussies te vermijden. Peutz adviseert talloze bedrijven in het kader van het geluid naar de omgeving. Met de actuele kentallen en inzichten in de geluidemissie van alternatieve aandrijftechnieken kunnen wij u nog beter van dienst zijn.

Het artikel vind u hier.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met w.vandermaarl [at] peutz.nl (Wim van der Maarl) of e.debeer [at] peutz.nl (Eugène de Beer).