In oktober 2012 is het landelijke inspectieproject 'Bedrijven met opslagtanks' van start gegaan. In een half jaar krijgen 188 BRZO-bedrijven met opslagtanks waar de PGS 29 op van toepassing is, bezoek van een inspectieteam.
Een inspectieteam bestaat uit inspecteurs van de bevoegde gezagen Wabo, de Veiligheidsregio’s en de Inspectie SZW.
Landelijk inspectieproject
De eerste opzet van de landelijke inspectie had nog betrekking op 130 bedrijven, maar inmiddels is het inspectieproject uitgebreid naar 188 bedrijven. Het doel van het project is vast te stellen hoe de veiligheidssituatie is bij tankopslag. Daar blijft het uiteraard niet bij, indien nodig zullen door handhavend optreden de nodig geachte verbeteringen worden afgedwongen. Alle betrokken bedrijven hebben reeds een aankondigingsbrief ontvangen.
De PGS 29 (PGS staat voor Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen) beschrijft de best beschikbare technieken voor de bovengrondse opslag van brandbare vloeistoffen in verticale cilindrische tanks. Overigens wordt in 2013 een actualisatie van de PGS 29 verwacht.
Het landelijk inspectieproject richt zich alleen op de BRZO-bedrijven met PGS 29 tankopslag. Niet-BRZO plichtige bedrijven kunnen op decentraal niveau ook onderworpen worden aan een inspectie van de tankopslag.
De onderwerpen die tijdens de inspectie van de tanks aan de orde komen zijn:
1. Integriteit en onderhoud van opslagtanks
2. Onafhankelijke overvulbeveiligingen
3. Dampverwerkingsinstallaties/explosieveiligheid
4. Blootstellingsrisico’s aan gevaarlijke stoffen
5. Schuim- en blusinstallaties en koelinstallaties
6. Bluswateropvang en afstroming
Elk BRZO-bedrijf heeft een veiligheidsbeheerssysteem. De inspectieresultaten kunnen en worden niet los gezien van het functioneren van dit veiligheidbeheerssysteem. De inspectieresultaten worden gebruikt om te toetsen of er een voldoende adequaat systeem is om de veiligheid in het bedrijf te beheersen. Bij de constatering dat bijvoorbeeld het onderhoud van één tank niet goed is, wordt gekeken of dat incidenteel is of dat er een systematische tekortkoming aan ten grondslag ligt.
Onderzoek ILT
In de Taskforce implementatie Buncefieldmaatregelen zijn in 2010 landelijk afspraken gemaakt om tot een versnelde invoering van de PGS 29 te komen. Hieruitvolgend hebben bedrijven op initiatief van het bevoegd gezag GAP-analyses (afwijkingen van de stand der techniek in beeld brengen) uitgevoerd en implementatieplannen opgesteld. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) onderzoekt de stand van zaken van deze aanpak. Het onderzoek loopt parallel aan het landelijk inspectieproject, zodat de beschikbare informatie kan worden gebruikt.
Ondersteuning Peutz
Peutz ondersteunt bij de diverse aspecten uit de PGS 29. Wij verzorgen GAP-analyses en adviseren ten aanzien van de inspectie-onderwerpen of andere aspecten uit PGS 29. Naast het toetsen van de bereikbaarheid van aansluit- en bedieningspunten van uw blus- en koelinstallaties zijn wij in staat, door de ontwikkeling van een eigen rekenpakket, hierbij rekening te houden met de afschermende werking van objecten.
Op www.latrb.nl kunt u meer informatie vinden omtrent de inspecties en het projectplan.
Contactpersoon: m.pikaar [at] zoetermeer.peutz.nl (Mijntje Pikaar)