Windtechnologie

Start Bouw MORE5 in Leiden

MORE5, een nieuwbouwontwikkeling en onderdeel van de gebiedsontwikkeling MORE in Leiden heeft gisteren feestelijk het ‘Start Bouw’-moment gevierd. Het complex omvat 206 hoogwaardige huurappartementen en wordt gerealiseerd in het Leiden Bio Science Park. Peutz is bij dit project betrokken als adviseur bouwakoestiek, bouwfysica, brandveiligheid, energie- en milieuprestatie en windtechnologie. 

Toren Niko

Met zijn hoogte van 109 m wordt dit het een van de hoogste gebouwen van Eindhoven. De toren vormt straks een markant herkenningspunt in de inmiddels imposante skyline van Strijp-S. Het gebouw zal de ontbrekende verbinding vormen tussen het iconische Klokgebouw, Strijp-T en het nader in te richten Machinekamerplein en sluit daarmee Strijp-S af aan de westkant. Met 333 woningen in de vrije sector wordt er weer een extra gedeelte van het karaktervolle Strijp-S getransformeerd. Niko zal in 2025 gerealiseerd zijn.

Herinrichting Robert Schumanplein Brussel

Het Schumanplein in Brussel is een rotonde, voornamelijk bestemd voor verkeersafwikkeling. Via een herinrichting wil men dit iconische hart van de Europese wijk een nieuw gezicht geven en er een echte ontmoetingsplaats van maken voor de inwoners van Brussel, het publiek van de Europese instellingen en toeristen. Een voetgangers- en fietsvriendelijke plein met minder plaats voor de auto, hieronder zie je hoe het Schumanplein eruit gaat zien.

Woongebouw Fibonacci Amsterdam

Aan de Panamalaan 11-13 te Amsterdam is het woongebouw 'Fibonacci' gesitueerd. Direct naast het woongebouw is het sproortraject Amsterdam – Utrecht gelegen. Dit woongebouw bestaat uit 243 stadsappartementen. Vanwege de zeer hoge geluidbelasting ten gevolge van railverkeer op bovengenoemd spoortraject is in de kern van het woongebouw een atrium gerealiseerd waardoor alle woningen een zogenaamde geluidluwe gevel hebben. Onder het woongebouw Fibonacci is een parkeergarage worden gerealiseerd.

Strijp S: Sixty5

Sixty5 kenmerkt zicht door de getrapte terrasgevel en betonnen gevelelementen waarin het hout van de bekisting nog zichtbaar is, grote glasvlakken en ruimte balkons. In het gebouw zijn 105 luxe appartementen gerealiseerd en een commerciële plint.

Sixty5

Blok 59

Blok 59

Blok 59 bestaat uit een 70 m hoge toren met 156 zogenaamde loftwoningen. Op de begane grond is een commerciële plint voorzien. Samen met blok 61 en 63 zijn de gebouwen geïnspireerd op de grote pakhuizen van New York en passen zo prima in de uitstraling van Strijp-S. De laagbouw van het gebouw is kenmerkend voor een aantal van de gebouwen op Strijp-S langs het spoor. Deze bestaat uit een carré waarmee voor de hier gelegen woningen een geluidluwe zijde wordt gerealiseerd.

Meer veiligheid voor zonnesystemen met door Peutz gecertificeerde planningssoftware

Esdec, 's werelds toonaangevende fabrikant van zonne-montagesystemen, heeft een planningstool ontwikkeld voor het veilig installeren van PV-systemen, zodat ze bestand zijn tegen extreme weersomstandigheden. De planningssoftware is gecertificeerd door Peutz.

Met behulp van schaalmodellen heeft Peutz uitgebreid onderzoek gedaan in een speciaal voor dit doel omgebouwde windtunnel. De door Peutz gecertificeerde Esdec-projectcalculator houdt rekening met de individuele locatie van het geplande systeem, het type dak, de gebruikte panelen en het bijbehorende montagesysteem.

Windturbinegeluid: meten of rekenen?

De energietransitie gaat gepaard met een toenemende behoefte aan windturbines en windturbineparken. Het debat over windturbines is plaatselijk sterk gepolariseerd. Geluidhinder en optredende geluidniveaus bij woningen staan hierbij vaak centraal in de discussie. Moeten deze geluidniveaus worden gemeten of berekend voor een goede beoordeling?   

Sinds 2011 zijn in het Activiteitenbesluit jaargemiddelde geluidgrenswaarden voor windturbines opgenomen. Deze algemene grenswaarden uit artikel 3.14a, zijn 47 dB Lden en 41 dB Lnight en gelden op de gevels van woningen.

Ondertekening markeert aanvang ontwikkeling entreegebied Leiden Bio Science Park

MORE gaat het heten: de ontwikkeling van het nieuwe entreegebied van het Leiden Bio Science Park. Een feestelijke bijeenkomst met de partners Universiteit Leiden, de gemeente Leiden en de Amstelveense ontwikkelaar Yisheng Development op 18 maart markeerde de officiële start van het project. Martijn Ridderbos, vice-voorzitter van het college van bestuur van de Universiteit Leiden ondertekende samen met Paul Dirkse, Leidse wethouder Kennis, Onderwijs, Sport en Financiën en de heer Zhang van Yisheng Development de officiële overeenkomst over de ontwikkeling van het entreegebied.

DynaRig and Flettner

Together with MARIN, we have set up a research project into wind assisted ship propulsion. The goal of this project is to contribute to effective and safe wind assisted propulsion of ships. Within this project, a DynaRig sail and a Flettner rotor have been subject of wind tunnel tests.

Expertise vertaald

Veiligheid van Peutz / Safety by PeutzVeiligheid

In Veiligheid van Peutz (Engelstalige versie: Safety by Peutz), wordt ons werk op het gebied van veiligheid aan de hand van riant geïllustreerde projecten belicht. In dit boek tonen wij de verschillende facetten van veiligheid, zoals wij die onderzoeken.

Officiële start 2Amsterdam

Op dinsdag 13 november 2018 heeft na een intensieve voorbereiding de officiële start plaatsgevonden van de bouw van 2Amsterdam op de Zuidas te Amsterdam. 2Amsterdam bestaat uit 2 verouderde kantoortorens die een nieuwe toekomst krijgen. De westelijke toren wordt voorzien van een aantal extra bouwlagen waarin een high-end hotel voor hotelketen Melia zal worden gerealiseerd, met bovenin de hotel toren een skybar met een fantastisch uitzicht over de Zuidas en Amsterdam. De oostelijke toren zal eveneens op diverse verdiepingen worden uitgebreid en behoudt de kantoorfunctie.

Het hoogste gebouw van Nederland

Vorige week op 25 oktober 2018 heeft na jarenlange voorbereiding de officiële start plaatsgevonden van de bouw van De Zalmhaven aan de Gedempte Zalmhaven te Rotterdam. De Zalmhaven bestaat uit een woontoren met 260 appartementen en een hoogte van circa 215 meter, 2 woontorens met circa 90 appartementen en een hoogte van 70 meter, een parkeergarage en 35 grondgebonden woningen.  In de 'hoogbouw' zal op een hoogte van circa 200 meter eveneens een panoramaterras worden gerealiseerd.

Erasmus MC

Negen jaar lang is gebouwd aan de nieuwbouw van het Erasmus MC, een van de grootste bouwprojecten van Nederland, welke eind 2017 is opgeleverd en in 2018 in gebruik is genomen. Het resultaat is een kwalitatief hoogwaardig gebouw met veel complexe techniek. Peutz heeft als bouwfysisch adviseur bijgedragen aan een veilige, comfortabele en gezonde omgeving voor patiënten en personeel van het Erasmus MC.

Nieuwe Erasmus MC geopend

Op vrijdag 18 mei is de hoofdingang van de nieuwbouw van het ErasmusMC geopend. Negen jaar lang is gebouwd aan de nieuwbouw van het Erasmus MC, een van de grootste bouwprojecten van Nederland. Het resultaat is een kwalitatief hoogwaardig gebouw met veel complexe techniek. Peutz heeft als bouwfysisch adviseur bijgedragen aan een veilige, comfortabele en gezonde omgeving voor patiënten en personeel van het Erasmus MC.

Frigstad D90 semi-submersible drilling unit

The Frigstad D90 is a proprietary semi-submersible drilling unit design which has been purposely developed for ultra deepwater exploration & development.

Wind loads for stability and DP

Peutz has conducted wind tunnel tests to determine the wind loads and current loads for stability assessment and as input for the dynamic positioning system. The tests have been conducted at the atmospheric boundary layer wind tunnel facility of Peutz located in Molenhoek, The Netherlands.

Heerema Sleipnir semi-submersible crane vessel

HMC is currently developing a new generation semi-submersible crane vessel: Sleipnir. The Sleipnir is designed for worldwide offshore heavy lifting. It will be equipped with two cranes of 10,000 metric tonnes lifting capacity each and a reinforced deck area of 220 meters in length and 102 meters in width, which will make it the largest crane vessel in the world.
The Sleipnir is self-propelled with a minimum service speed of 10 knots, with power generated by means of dual fuel engines – MGO & LNG. Station-keeping is by means of dynamic positioning (DP3) or mooring system.

Wind loads for DP and stability: Drillship

Measurements of the wind loads have been conducted on a scale model of the vessel in the Atmospheric Boundary Layer Wind Tunnel Facility of Peutz. The wind loads are measured with a high frequency 6-component balance system, while the model is exposed to an approach flow according to the actual maritime wind velocity and turbulence boundary layer profile. Through wind tunnel measurements of the wind load coefficients the highest accuracy is achieved in calculation of required thrust capacities, DP capability and DP definition and optimisation.

Abonneer op Windtechnologie